2012. február 18., szombat

Hájas tészta



Életem első hájas tésztája, és nagyon jól sikerült :) Köszönhetem ezt nagynéném receptjének, és telefonos segítségének.
Amúgy soha nem gondoltam, hogy én valaha is hájast fogok sütni, mert még lánykoromban segédkeztem valakinek hájas sütésénél, és megutáltam a szagát. Azt, amikor forró késsel vágtuk el a tésztát, hát számomra az gyomorforgató volt...
Most nem forrósítottam kést, hanem egy jó éles késsel vágtam a tésztát, így nem volt semmi bajom, és a képeken látszik, hogy nem tett kárt ez a kis változtatás a tészta szerkezetében, gyönyörű leveles lett, még mindig csak nézem, hogy ezt tényleg én csináltam ? És igen, én. Nem mondom, hogy nem munkás, de néha belefér :)
Amúgy most sem magam találtam ki, hogy ezt sütöm, főnöknőm kért meg rá, hogy ad hozzávalókat, csak süssem meg neki. Szabadkoztam, hogy én még soha, meg hát lehet nem is lesz jó, de végül is csak bátorságot merítettem, és nem bántam meg, megy ez :)

És akkor a számomra kincset érő recept :

Összeállítjuk a tésztát.
500 g liszt
2 tojássárga
2 evőkanál cukor
2 evőkanál tejföl
fél kiskanál só
1 evőkanál ecet
ásványvíz , amennyit felvesz (hogy kalácstészta lágyságú tésztát kapjunk)
Mindezt jól kidolgozzuk, majd pihentetjük fél órát.

Közben elkészítjük a hájas kencét.
500 g tiszta (hártyamentes) hájat ledarálunk, és összegyúrjuk 200-250 g lisztel (én most 200-al gyúrtam) és 2 evőkanál ecettel.  Ezt 4 részre osztjuk, szobahőn hagyjuk.

A pihentetett tésztát enyhén lisztezett felületen vékonyra nyújtjuk,  majd 1 rész hájjal türelmesen megkenjük (én ujjam segítségével maszatoltam). Hajtogatjuk. Ezt a műveletet 4x ismételjük, közben 20-25 percig hideg helyen pihentetjük a tésztát.  Nagynéném szerint arra kell ügyelni, hogy mindig ugyanúgy hajtogassuk, és mikor hűl/pihen a tészta, akkor se forgassunk rajta, tehát ügyeljünk rá, hogy mindig ugyanúgy tegyük be és vegyük ki a hűtőből (a deszkával együtt), hogy közben ne fordítsunk rajta. Elméletileg így lesz szép leveles. Én a következőkép hajtogattam: balról jobbra, jobbról balra, lentről fel, fentről le.
Amire még vigyázzunk, a háj ne olvadjon meg, mert árt a tésztának.
A négyszeres hajtogatás után 1 éjszakát pihentessük hideg helyen a tésztát, ezután nyújtsuk 5-6 mm vastagra, és tetszés szerint készíthetünk belőle lekváros, diós hájast, vagy lapokat krémesnek, ez esetben vékonyabbra nyújtsuk kicsivel.
Kb. 6x6-os kockákat vágtam a kinyújtott tésztából, majd rá egy kis lekvár pl. szilva, majd félbe hajtottam, nem kell lenyomkodni.




Sütőpapírral ellátott tepsire sorakoztattam, majd kb. 2000fokon  kb. 25 percig sütöttem.
Kihűlés után vaníliás porcukorba forgattam.



6 megjegyzés:

  1. Gratulálok, Noémi!
    Gyönyörű lett, és viszem a receptet.Köszi!

    VálaszTörlés
  2. WOWWWWWW!!! EZEK GYÖNYÖRŰEK!!!
    NAGYON-NAGYON-NAGYON ÜGYES VAGY!!!
    GRATULÁLOK!

    VálaszTörlés
  3. Huh, ezer éve nem ettem már hájas sütményt! Mama diós töltelékkel készítette gyerekkoromban ;-)

    VálaszTörlés
  4. Nagyon jól néz ki , de megkóstolnám...
    Én is leirom, köszi Noémi!!
    Ica néni!!

    VálaszTörlés
  5. Játékra hívlak, nézz be hozzám! :)

    VálaszTörlés
  6. Nézz át hozzám, van számodra valami:)

    VálaszTörlés