2011. február 11., péntek

Töltött káposzta gerslivel

Tudom nem egy újdonság, de én most készítettem gerslivel először káposztát. Nem csalódtam, a gersli ebben is nagyon finom, sőt, szerintem veri a rizses változatot.
A megszokott elkészítési módomon nem változtattam, csupán a rizst helyettesítettem a gerslivel. Véleményem szerint bárhogy készíti az ember a töltött káposztát a rizst mindegyikbe lelehet cserélni olykor gerslire, már a változatosság kedvéjért is.
Én mindig savanyúkáposztába töltök (szerencsém van, mert édesapámék évről évre ellátnak finom házi savanyúval). Ha nagyon savanyú, akkor kicsit átmoshatjuk (ez ritkán fordul elő), ha pedig nem elég savanyú, akkor mindenképp a levéből is tegyünk a főzővízhez.
A töltelék része pedig kb. 850 g darált hús (keverve kicsit zsírosabb disznó, és zsírszegény pulyka, mert jobban szeretjük ha nem túl zsíros), ehhez kb. 120-150 g gerslit, máskor rizst veszek. Egy vöröshagymát apróra vágok, kis olajon megdinsztelem, ráteszem a gerslit /rizst, ezzel is pirítom kicsit. Ízlés szerint teszek bele sóban eltett darált paprikát, sót (vugyázni vele, a káposzta is sós), borsot, kevés fűszerpaprikát. Ezt hozzákeverem a darált húshoz, majd töltöm a káposztalevelekbe. Régebb tetem bele tojást is, de már jó ideje nem teszek, fölösleges szerintem, nem megy szét a töltelék tojás nélkül sem, ha lassan főzzük. A töltelékeket egy méretes fazékba helyezem, aminek az aljában a káposzta ormóját teszem , bőven legyen hely fölötte, megtűzdelem itt ott egy kis füstölt szalonnával. Tetejére általában kerül egy kis vágott káposzta (most nem került, így is jó lett), felöntöm annyi forró vízzel, hogy jó 2-3 ujjnyival ellepje, egy lapos kistányért teszek rá, hogy lenyomjam a töltelékeket, és lassú tűzön (minimumra véve) főzöm. Ezt a gerslis változatot főztem kb. 2 órán keresztül (lehet hamarabb is meglett volna, az az igazság, hogy nem néztem meg korábban), a rizses kb. fele idő alatt elkészül.
Tejföllel tálalom.

5 megjegyzés:

  1. Én töltött káposztát nem szoktam, de a székelykáposztába mindig teszek gerslit. Szerintem is nagyon finom - káposztában is. :))

    VálaszTörlés
  2. Jó ötlet volt az új blog!
    Ma elkészítettem gerslivel a töltött káposztát szerintem finomabb így.
    Nagyon guszta a tiéd Noémi!:)

    VálaszTörlés