2009. december 11., péntek

Sólet pataki tálba


Nemrég megláttam Mónikánál a sóletet, hát nagyon megkívántam. Eddig még soha nem készítettem ilyet, az általa leírt receptet követtem nagyjából, de mivel nálam pataki tálba készült így a sütést illetően változtattam a dolgon.

Hozzávalók:
400 gr száraz bab
100 gr gersli
500 gr füstölt hús (én tarját használtam)
2 ek zsír (nekem disznózsírom volt itthon)
1 fej vöröshagyma
3 gerezd fokhagyma
só, bors, paprika ízlés szerint
víz

A babot és gerslit este beáztatjuk. Reggel beáztatjuk a pataki tálat. A vöröshagymát apróra vágjuk, a zsíron megfuttatjuk, majd ráreszeljük a fokhagymát, fűszerezzük . Én kb 1 kk pirospaprikát, 1/4 kk borsot tettem, tettem hozzá 1 kk sót is, de ez fölösleges volt, sós lett a sólet így , máskor elhagyom a sót, mert a hús kellően megsózza.
A húst megmostam, felkockáztam, egyben is lehet hagyni, de nekem így tetszett. A tálba tettem a leszűrt babot a gerslivel, húst, hagymát, majd felöntöttem annyi vízzel, hogy kb 1 ujjnyival ellepje a babot, majd hideg sütőbe tettem, beállítottam 220 fokra, addig sütöttem ennyin míg felforrt, ezután levettem 150 fokra. Az egész 3 óra alatt elkészült. Néha bele bele kavartam, és egyszer öntöttem hozzá egy kis forró vizet. A lényeg, hogy víz alatt legyen végig.
Lehet bele 4 nyers megmosott tojást is tenni, én ezt elhagytam.
Hatalmas adag, szerintem legalább 6 felnőtt jóllakik vele, még ha leves nincs is előtte.
Svanyú káposztát és kenyeret adtam mellé.

Finom, egyszerűen elkészíthető tartalmas fogás, köszönöm Mónika!

9 megjegyzés:

  1. Jaj de szeretem, és milyen szép!
    Azta, de megkívántam! :D

    VálaszTörlés
  2. Örülök, hogy tetszik! Én most csináltam először, de ezután többször előkerül majd nálunk, mert férjem teljesen odavolt tőle. Majd kipróbálom zöldségesen is.

    VálaszTörlés
  3. Guszta! :) Én sem főztem még, úgyhogy külön örülök, hogy te már kipróbáltad. ;D

    VálaszTörlés
  4. Én füstölt pulykát teszek bele, és 8 órát sütöm. Olyan "nehéz" szaga van, ahogy sül, és olyan nehéz kaja, de olyan nehéz nem enni belőle egy, két tányérral.
    Gyönyörű lett a tiéd! És az a tányér, nekem is volt hasonló, aztán valaki nem mosta el, csak beáztatta a mosogatóba és elszürkült...:(

    VálaszTörlés
  5. Egycsipet, szerintem érdemes kipróbálni!

    Szepyke, biztos finom pulykával is, én a férjemet küldtem a henteshez, hogy vegyen valamit hozzá, ezt hozta, de ezzel is nagyon fincsi lett. Egyszer megpróbálom hosszabban főzni, most nem volt rá idő. Kár a tányérért, tényleg egyszerűségében szép, nekem is ez az 1 van, férjem kisajátította magának, mert nagyobb a befogadóképessége mint átlagba a többi tányérnak.

    VálaszTörlés
  6. Még én sem ettem soha, de megkívántam....
    Gyerekkoromból emlékszem ilyen szép tányérra, de már nincsenek meg:(

    VálaszTörlés
  7. Trinity, érdemes kipróbálni, mert nem munkaigényes, és nagyon kiadós, finom.
    Hát ez a tányér sem mai darab!:D

    VálaszTörlés
  8. Én még soha nem ettem és nem is csináltam sóletet, de most komolyan mondom összefutott a nyál a számba. Egyszer ki kell próbálnom. Tessék mondani Espumuzán jár hozzá ??? :-)

    VálaszTörlés
  9. Viki, ajánlom az elkészítését, mert nagyon jóóóó, és magában elkészül, nagyon háziasszonybarát. Azt hitem, hogy fel leszünk puffadva másnap, de kevésbé voltunk mint pl egy babgulyás után. Gondolom a hosszú főzés teszi, vagy nem is tudom mi, talán az agyagedény???

    VálaszTörlés